vad fan är det för fel på er!?

Anorexia är inte en livsstil, det är en sjukdom! herregud  vad arg jag blir! jag hittade en Pro-ana blogg, och hon påstår att de är en livsstil och att de väljer att "leva lite sundare och smalare" , men herregud, dem är ju bara skinn och ben! det är väl inte hälsosamt att vara kraftigt underviktig!? De peppar även andra att inte äta, och sen när de har ätit typ en godis gnäller de om att de är så tjocka. usch, jag blir så arg!Visst är det fint att vara smal, men inte för smal! det finns ju fan GRÄNSER!

Jag sökte på Pro-ana på wikipedia och det stod så här:

Pro-ana är benämning på en slags subkultur som lyfter fram anorexia nervosa som en livsstil istället för ett sjukdomstillstånd. Det är inte någon enhetlig eller organiserad rörelse. Begreppet pro-ana är därför inte ett väldefinierat begrepp och de som identifierar sig med fenomenet spänner från personer som vill ha skapa ett forum för anorektiker till personer som öppet förespråkar anorexi som ett positivt ideal.

"Pro ana-anhängare" är i regel antingen anorektiker själva eller lider av någon annan ätstörning besläktad med anorexia nervosa. Medlemmarna är måna om sitt synsätt på sjukdomen och ser helst bara att de som insett "livsstilens elegans" ter sig till fenomenet.

Fenomenet pro-ana är främst internetbaserat, och på gruppens webbplatser förekommer det att medlemmarna uppmuntrar varandra med råd om viktnedgång, hur man ska dölja svälten för familj och vänner med mera. Karaktäristiskt för pro-ana-sajter är att de anammar anorexia nervosa som en "livsstil" som medlemmarna själva valt, och inte som en sjukdom, medan vården och psykiatrin pekar på att det är ett obevekligt symptom på sjukdomen i sig. I vissa länder har internetleverantörer och sökmotorer gått så långt att de spärrat kända "pro-ana"-webbplatser som en säkerhetsåtgärd, då de menar att tillgång till webbplatserna utgör en potentiell livsfara för personer som lider av ätstörningar.

Ett liknande fenomen som romantiserar bulimia nervosa är pro-mia. Webbplatser som kombinerar "pro-ana" och "pro-mia" förekommer.

I april 2008 klargjorde franska politiker att ett förbud mot uppmaningar att svälta sig själv (omfattande "pro ana"- och "pro mia"-sajter, bloggar med mera) är på gång, och att upphovsmakare kan komma att riskera upp till 3 års fängelse.


Men Jag anser fortfarande att de som håller på med Pro-ana/Pro-mia är SJUKA och behöver VÅRD!

VEM FAN VILL SE UT SÅ DÄR!?


Jag känner mej spy färdig när jag ser bilder som dessa!

Säg vad ni vill, men jag vill då inte vara ett levande benrangel.


Kommentarer
Postat av: Hilda

fyfan vad ÄCKLIGT!!!

2009-03-24 @ 14:12:40
URL: http://hildans.blogg.se/
Postat av: Josefina

Jag blev helt RÄDD då jag kom in till din sida på grund av bilderna! :O

2009-03-24 @ 19:14:12
URL: http://lilleken.blogg.se/
Postat av: Josefine

Men gud,vad äkligt!!!!

2009-03-24 @ 21:12:02
URL: http://josefinekarlstrom.blogg.se/
Postat av: Anastasia

Det är då vansinnigt sinnessjukt!

2009-03-25 @ 00:01:36
URL: http://annathestasia.blogg.se/
Postat av: iida

gud villka äkliga bilder jag skulle inte vilja se ut så där det är ju hur äkligt som helst mamma brukar säga att lagom är bäst men jag brukar inte hålla med hon men nu gör jag det

2009-03-26 @ 19:06:24
URL: http://jagiida.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag anser att de är för smala på bilderna. Hat själv sett ut så men har gått upp ca 15 kg och känner att det är okej att se ut som jag gör men vill absolut inte gå upp mer i vikt!! Det är inte så lätt att komma ur ett sådant destruktivt beteende och jag kan inte förstå att hur ni kan tror att det är sjävvalt eftersom ingen vill absolute bli anorextiker utan bara lite smalare som sedan går över styr!

2009-03-28 @ 14:45:12
URL: http://www.lindakisse.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0