Midsommar afton

De flesta runt om i sverige har säkert planer inför denna dag. i min familj har vi inte direkt storfirat midsommar afton, oftast har vi varit i Storön, hos mormor, och vi barn har fått kvävas av äcklig sursrtömmings lukt och käkat hamburgare och druckit Zingo. varför det alltid lyckats bli hamburgare och Zingo är nog igentligen ett mysterium.. fasst ju för sej så har vi ju ätit varmkorv nångång.
Om vi inte har varit hos mormor och kurre har vi varit hemma och ätit sill och potatis.
Jag har nog inga direkt speciella minnen från midsommar afton..eller jo föresten, ett. det var för några år sedan, då jag och min familj + Helios (marsvin) och morster med familj firade midsommar hos mormor och kurre. Helios, mitt marsvin som jag kanske haft tre veckor, fick självklart följa med mej eftersom jag inte ville att han skulle sitta ensam hemma och gråta. jag var i allafall jätte glad över att mamma och pappa sa att han kunde få följa med, så jag packade genast med en massa grejjor till han, som jag annars sällan använde när jag var hemma, pappa fixade tarnsoprt bur och en bur han kunde vara i under helgen. När familjen Lundström anlände till mormor blev alla förvånade över vad jag hade i lådan och att pappa kom i stapplandes igenom dörren med en bur, hursom helst fick både jag och Helios ett eget rum där jag satt i timmar och gosade med honom och bara njöt av mina kusiners avundsjuka blickar på min lilla Sötis. Liten och trög,vet vi alla att jag var när jag var liten, men den dagen var jag nog trögast! bur "dörren" satt ihop med taket så det blev liksom en lucka, och jag (liten och trög) lade bara igen luckan,trots att de fanns både spännen och lås, och trodde seriöst att Helios inte skulle kunna rymma.. och sen hade ju något smarto (INTE jag denna gång)  lämnat dörren på vid gavel. jag och min kusin Emma satt och såg på tv då mamma sa att jag får ta och gå och stoppa in Helios i sin bur, då han låg på golvet och Kajjo (mormors hund) stod och nosade på Helios. jag sprang, korridoren har nog aldrig kännts så lång, och när jag är framme ligger han där.. han rör sej inte, utan bara låg där. jag plockade upp honom livlös och blöt kring halsen, han andades några snabba andetag och sedan...var han..död... :'( jag grät typ hela den kvällen och sen for alla på begravning i skogen. Mormor hade jusst köpt nya blommor att plantera och hon sa att jag fick välja två av dem, jag tog en rosa och en gul.vi begravde han vid en björkstubbe bland en massa andra björkar och så planterade blommorna, grät lite till och sen gick vi tillbaka till vårat midsommarfirande, fasst jag gick till mitt och helios rum och grät resten av kvällen.några månader senare fick jag Micke (marsvin) av mormor och 500kr i "skadestånd" och eftersom att Isak fick fara ner till stockholm den sommaren fick jag även Musse (marsvin) av mamma.
Året efter Helios död, på midsommar afton, gick jag,Kurre och pappa till Helios grav när vi var framme så var den uppgrävd, även den midsommar aftonen grät jag några tårar.
Jag har igentligen ingen aning om varför vi firar midsommar över huvudtaget.. och jag vet att jag inte är den enda.
Men iår iallafall så är jag hemma..själv.. eller, alltså Isak och Erik är ju här men de är ju såå sociala med moi, där de sitter framför varsin dator och spelar något krigs spel utan slut.



Kommentarer
Postat av: Randy

Låter som en mysig midsommar ändå =)

2009-06-21 @ 13:32:34
URL: http://randys.se
Postat av: Josefina

Helios är ju ett jättegulligt naaaamn! :D

2009-06-21 @ 15:32:54
URL: http://lilleken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0